Duikers van het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit hebben gisteren geen kans gezien lichamen van de slachtoffers van de ramp met het vrachtschip Rocknes te bergen. Ook gisteren bleek het te risicovol om het ondersteboven drijvende schip binnen te gaan. De stabiliteit van de Rocknes laat nog steeds te wensen over en de aangewakkerde wind, maakte de situatie er niet veiliger op. Daarnaast willen de Noorse autoriteiten dat eerst het wegstromen van olie uit het wrak stopt. De uit het wrak stromende olie is inmiddels tien mijl ten noorden van de plaats van de ramp waargenomen. In de haven bij de binnenstad van Bergen is nog geen olie gevonden.
time2dive
F.F. van Dommelen
vdommelen@tiscali.nl
Ik ben zelf werkzaam als helikoptervlieger op de vliegbasis Bergen, nog geen 2 kilometer van de plaats waar het schip zijn noodlot en ondergang overkwam. Vanuit deze positie heb ik waarschijnlijk wel de beste positie om met name de vervuiling te beoordelen. Het is inderdaad zo dat het vrachtschip Rocknes momenteel op een “veilige” lokatie is gesleept en het is heden ten dage nog steeds niet rechtop gezet. De officele reden hiervoor is mij nog steeds niet bekend, waarschijnlijk heeft het immer nog te maken met de onstabiliteit van het schip in combinatie met de vervuiling.
De huidige vervuiling van het schip wordt momenteel met drijfnetten e.d. zo goed mogelijk gecontamineerd. De reeds aanwezige vervuiling is tot 20 kilometer in de omtrek waarneembaar.
F.F. van Dommelen
vdommelen@tiscali.nl
Ik ben zelf werkzaam als helikoptervlieger op de vliegbasis Bergen, nog geen 2 kilometer van de plaats waar het schip zijn noodlot en ondergang overkwam. Vanuit deze positie heb ik waarschijnlijk wel de beste positie om met name de vervuiling te beoordelen. Het is inderdaad zo dat het vrachtschip Rocknes momenteel op een “veilige” lokatie is gesleept en het is heden ten dage nog steeds niet rechtop gezet. De officele reden hiervoor is mij nog steeds niet bekend, waarschijnlijk heeft het immer nog te maken met de onstabiliteit van het schip in combinatie met de vervuiling.
De huidige vervuiling van het schip wordt momenteel met drijfnetten e.d. zo goed mogelijk gecontamineerd. De reeds aanwezige vervuiling is tot 20 kilometer in de omtrek waarneembaar.
F.F. van Dommelen
vdommelen@tiscali.nl
Ik ben zelf werkzaam als helikoptervlieger op de vliegbasis Bergen, nog geen 2 kilometer van de plaats waar het schip zijn noodlot en ondergang overkwam. Vanuit deze positie heb ik waarschijnlijk wel de beste positie om met name de vervuiling te beoordelen. Het is inderdaad zo dat het vrachtschip Rocknes momenteel op een “veilige” lokatie is gesleept en het is heden ten dage nog steeds niet rechtop gezet. De officele reden hiervoor is mij nog steeds niet bekend, waarschijnlijk heeft het immer nog te maken met de onstabiliteit van het schip in combinatie met de vervuiling.
De huidige vervuiling van het schip wordt momenteel met drijfnetten e.d. zo goed mogelijk gecontamineerd. De reeds aanwezige vervuiling is tot 20 kilometer in de omtrek waarneembaar.