De waterpolitie is maandag om 8.00 uur een nieuwe zoekactie begonnen naar een duiker die sinds zaterdag wordt vermist in de Oosterschelde. De 19-jarige man uit het Belgische Leuven en zijn instructeur raakten op 20 meter diepte in moeilijkheden bij Gorishoek op Tholen. De 47-jarige instructeur kon de wal nog bereiken, zijn leerling niet. Hulpdiensten hebben het hele weekend gezocht maar de duiker niet kunnen vinden. De waterpolitie zoekt aandag met een boot met sonar.
Patrick
gentquantum@hotmail.com
Draai of keer het hoe je wilt, duiken betekent dat je je in een (per definitie) onvriendelijk milieu begeeft. Ongevallen zullen dus blijven gebeuren. En het zal er niet op minderen als meer en meer mensen een (vakantie)duikbrevet halen.
Over de exacte omstandigheden wordt vaak veel gediscussieerd. Dat is meer dan eens koffiedik kijken, immers, we waren er (gelukkig !) zelf niet bij. Speculaties over het hoe en waarom zijn dus ook niet echt aan de orde (voorlopig).
Wat me daarbij wel stoort is dat men de gegevens uit de media dan meteen aangrijpt om tot conclusies te komen, nog voor enig onderzoek. Althans, ik zag nog geen exact verslag van het ongeval. Ik neem aan dat dat van de NL politie of RWS of zoiets zal komen. Dus ja, stroming kan een belangrijke rol spelen, maar ook een hartstilstand komt voor (ja, ook bij jongeren, denk maar aan voetballers, wielrenners, …). Zo kunnen er vele redenen zijn, en het hoeft dus niet per definitie de fout van de instructeur te zijn. Let wel, ik sluit niets uit. Maar let ook eens op de media :
– Eén bron heeft het over een duik op 30 meter (behoorlijk diep als niet in droogpak met deze temperaturen…), andere bronnen houden het op 20 meter.
– Eén bron stelt dat de instructeur werd afgevoerd naar het (er zijn er wel meer…) ziekenhuis van Gent. Anderen hebben het over Antwerpen. Naar Gent komen zou niet zo snugger zijn. De enige meteen perfect uitgeruste caisson is het UZ Antwerpen. Ook NL duikers worden naar ginder gebracht na eerste behandeling in NL. Neen, dat is geen chauvinisme, dat is wat men leert op de duikveiligdag in Antwerpen (met heel veel (meerderheid denk ik) Nederlandse deelnemers). Iedereen hoort trouwens de caisson gegevens steeds bij te hebben (bvb. tel.nr.).
– de zoekactie neemt ook alle mogelijke proporties aan… Als ik het zo een beetje lees, dan is de halve Belgische luchtmacht en de Nederlandse er geweest. Maar ook die gegevens zijn niet eenduidig.
Het lijkt me duidelijk dat er toch wat teveel onduidelijkheid is om tot conclusies te komen, behalve dan de conclusie dat elke dodelijk ongeval een ramp is voor de betrokkenen, en dat we enkel kunnen hopen dat ze zo weinig mogelijk gebeuren. En een tweede conclusie dat we maar beter zo goed mogelijk kunnen voorbereid zijn. Maar ja, hoeveel ervaren chauffeurs hebben er ook geen kruisje langs de weg ? En de exacte omstandigheden na grondig onderzoek. Misschien is er ergens een bron om dat te weten te komen ? Via anoniem gemaakt processen-verbaal van RWS of de Nederlandse politie ? Dat zou nu eens interessante info zijn ! Maar de duikveilig dag in het UZ Antwerpen toonde ook heel wat voorbeelden.
Duik veilig,
Patrick
FrankD
f.dorenbos@chello.nl
Ben het helemaal met je eens.
(zie mijn reactie op voorgaande bericht)
Patrick Janssens
pajafa@skynet.be
Toch iemand met gezond verstand